تعمیرات ایرند

خدمات بالانس دینامیک و استاتیک

بالانس استاتیک و دینامیک کارگاهی و در محل:

یکی از ضروری ترین ملزومات استفاده از ایمپلر یا پروانه ها، داشتن دانش بالانس و

ارتعاشات آنها می باشد.  وجود  ارتعاشات در  یک جسم دوار مساوی با کاهش عمر

یاتاقانها  و دستگاه مورد نظر و همچنین  ایجاد سروصدا می باشد . ارتعاشات اضافی

در یک پروانه می تواند  دلایلی بسیاری داشته باشد که یکی  از مهمترین دلایل آن را

می توان وجود نابالانسی دانست. شرکت فولی پارس ایرانیان با استفاده  از دستگاه

بالانس پرتابل دستگاه سانتریفیوژ را با دقتی بسیار بالا، بالانس کرده و گواهی مربوط

 به بالانس پروانه را در محل صادر می نماید.

اگر روتور صُلب فرض شود نابالانسی های موجود در روتور  را می توان با  انتخاب دو

صفحه مجزا  از بین برد. از انواع روش های  بالانس  می توان  به  بالانس استاتیکی

(تک صفخه ای) بالانس دینامیک (دو صفحه ای) و بالانس کوپلی  (سه صفحه ای) 

اشاره  نمود.  برای بالانس  روتور هایی با سرعت  بالا  بدلیل اینکه  فرض  روتور  صلب

دارای خطای زیادی می باشد  بنابراین برای بالانس این  نوع  از  روتورها از  روش های

بالانس روتورهای انعطاف پذیر استفاده می شود.

دو نوع اصلی از دستگاه های بالانس ،یاتاقان سخت و نرم وجود دارد.

تفاوت بین آنها در سیستم تعلیق آنهاست، نه در یاتاقانهای استفاده شده .

در ماشین های یاتاقان سخت ، بالانس در فرکانس پایین تر از فرکانس رزونانس ماشین انجام می شود. در ماشین های یاتاقان نرم ، بالانس در فرکانس بالاتر از فرکانس رزونانس ماشین انجام می شود. هر دو نوع از ماشین ها دارای مزیت های مختلف و معایبی هستند.

ماشین های یاتاقان سخت در بازه های وزنی زیادی می توانند استفاده شوند ، زیرا در این ماشین ها از سنسورهای اندازی گیری نیرو استفاده می شودو تنها نیاز به یک بار کالیبراسیون در طول زمان کارکرد دارند. فقط پنج ابعاد هندسی نیاز است تا به ماشین داده شود تا ماشین آماده کار شود. بنابراین ، با توجه به مطالب گفته شده این نوع ماشین ها برای مصارف تولیدی خوب می باشند زیرا نیاز به کالیبراسیون ندارند و در بازه های وزنی بیشتری کار می کنند.

(یک بار برای همیشه کالیبره می شوند)

در دستگاه های یاتاقان نرم وزن روتور نصب شده برای بالانس روی رفتار آن تاثیر می گذارد بنابراین در این نوع یاتاقانها نیاز به کالیبراسیون جداگانه برای هر روتور احساس می شود. این ماشین ها دارای حساسیت بیشتر می باشند و بالانس بهتری را نتیجه می دهند.
سنسور ارتعاشی برای اندازه گیری روی یاتاقان ها نصب می شود برای ماشین های یاتاقان نرم از سنسور سرعت استفاده میشود.

در این نوع سنسور نسبت به سرعت روتور ولتاژ معینی تولید می شود. از شتاب سنج نیز می توان برای اندازه گیری ارتعاشات استفاده کرد.
فتو سل، سنسوری می باشد که برای اندازه گیری سرعت دورانی روتور از آن استفاده می شود. با نصب یک قطعه یا نوار شفاف رو ی روتور می توان زمانی را که این نوار دو بار متوالی از روبروی فتوسل عبور می کند را اندازه زد و سرعت روتور را اندازه گیری کرد. 

البته لازم به ذکر است که حتما باید طول نوار به حدی باشد که سنسور توان تشخیص آن

را داشته باشد. کالیبراسیون با استفاده از اضافه کردن وزنه آزمایشی در زاویه ای معلوم و

اندازه گیری بردار های ارتعاشاتی انجام می شود. در واقع در عمل کالیبراسیون بردار اندازه

گیری شده متاثر از اثر وزنه آزمایشی و نابالانسی موجود در روتور می باشد که با بدست

آوردن  بردارهای  مربوط  به  نابالانسی  یعنی اندازه  گیری  ارتعاشات  بدون  نصب وزنه

آزمایشی می توان  وزنه های  اصلاحی را محاسبه کرد. نابالانسی  عبارت  است از  توزیع

غیر یکنواخت جرم حول محور تقارن روتور.

در استاندارد ISO نابالانسی بدین صورت تعریف شده است:
وضعیتی در روتور که در اثر انتقال ارتعاشات حاصل از نیروهای گریز از مرکز به بیرینگها،
ایجاد می‌شود. تصحیح این توزیع نابرابر جرم در روتور را بالانسینگ می گوییم.
 در حقیقت بالانسینگ خطاهای ناشی از ساخت معیوب را پوشش می دهد.

تعمیرات ایرند